Friday, May 1, 2009

NIKMAT DITARIK

Biasanya bila kita berada dalam nikmat kita tak sedar yang kita berada dalam nikmat itu sehinggalah bila nikmat itu ditarik.


Begitulah yang terjadi kepada saya seminggu yang lepas. Sewaktu bangun dari tidur saya rasa macam ada kelainan sikit, tapi tak tahulah apa yang lainnya. Saya biarkan sajalah. Sampai waktu sarapan... saya makan pun macam tak sedap. Tapi tengok baba (suami) dengan anak-anak makan macam best aje. Baba macam biasalah mesti bertambah punya. Ya lah air tangan masakan isteri mana nak sama masakan mamak kat gerai kan...tapi apa pasal saya ni rasa macam makan kayu je...eh macam pernah makan kayu pulak..ubi kayu tu adalah...bukan apa makan macam tak ada perasaan...


Selesai makan masing-masing buat urusan sendiri. Kebetulan hari tu cuti hujung minggu. Aktiviti bebas. Saya pun buat tugasan seperti biasa. Rutin. Tiba-tiba...si kakak, anak saya no.3 bertanya, 'eeeii mama bau apa ni?' Saya tanya bau apa? Dia tutup hidung sambil buat muka buruk dia...saya pun cuba la menghidu...eh tak da apa apa pun...tapi kakak tanya lagi. Jadi untuk puas kan hatinya saya katalah lori sampah lalu. Muadz, anak saya yang no. 2 yang masa tu ada sama terus pergi ambil pewangi piss piss piss piss... sembur...atas bawah depan belakang. Kebiasaan muadz kalau lori sampah lalu aje dia akan sembur pewangi....selagi tak suruh berhenti selagi tu lah dia menyembur. Sebab tu lah cepat saja pewangi tu habis...


Saya pun teruskan kerja macam biasa ...tapi hairan juga ya ...tak berbau wangi pulak lepas muadz sembur...kemudian saya cuba la cium apa apa yang ada. Tengah basuh kain waktu tu...saya ciumlah kain-kain kat mesin basuh... selepas puas kembang kempis hidung....masyaallah! hidung ku tak membau!


Terjawablah 'kelainan' yang saya rasa sejak bangun tidur tadi. Memang dua tiga hari sebelum tu saya kena selesema, hidung jadi tersumbat. Ya Allah...beginilah bila nikmat ditarik, hidup menjadi tak selesa. Masak makan minum mandi semua rasa tak best...masin menjadi tawar, manis menjadi payau. Semua hambar je....seminggu jugalah saya hidup tanpa deria bau...


Alhamdulillah hari ini dah pulih dah. Syukur tidak ditarik terus. Nauzubillah! Terima kasih wahai Allah yang telah memberi peringatan akan nikmatMu.


'Apa yang ada jarang disyukuri
Apa yang tiada sering di risaukan
Nikmat yang dikecap
Barukan terasa bila hilang'

1 comment:

  1. Tu la kan ..... tu baru Allah tarik sat je, kita dah susah hati. Tapi kenapa kita jarang bersyukur atas 1001 nikmat yg Allah kasi kat kite ye ...?. *tanya kat diri sendiri*.

    Semoga kita semua tidak tergolong dalam kalangan org2 yg kufur, Na'uzubillah !!

    ReplyDelete