Wednesday, June 3, 2009

Bengkel dan Pizza

Sebelum cuti sekolah hari tu saya berkesempatan mengikuti bengkel keibubapaan dan demo membuat pizza di sekolah tadika anak saya. Terlambat pulak masukkan entri ni. Tunggu gambar sebenarnya. Gambar tu drp hp, hp tu org lain punya pulak...tunggu tranfer tu ler... Orang tak pandai meng'ayat' ni kenalah sokong dengan gambar kan.. lainlah kalau Kak Zu ke Mas ke...apa pun jadi!

Tak ramai pun ibu (bengkel ni khusus untuk kaum ibu saja) yang hadir masa bengkel tu. Tapi bolehlah. Biasalah program-program sekolah memang ibu bapa kureng sikit...tu pun pasal ada nak buat demo piza kalau tak tu lagi lah gamaknya.(memang ada pun yang sebut pada saya dia datang sebab ada demo tu ler) Saya? Sama gak kot...ish ish...tak lah.. sebab boleh makan pizza lepas tu..haha

Aktiviti yang melibatkan ibubapa dan guru sebegini memang eloklah diadakan. Boleh kenal mengenal satu sama lain. Guru dan ibu. Ibu dan ibu-ibu. Kenal hati budi. Ada ukhwah. Boleh doa mendoakan. Baru boleh turun rahmat. Anak-anak belajar dapat berkat.

Sebenarnya bengkel ini bertujuan memberi pendedahan kepada ibu-ibu tentang perihal dalam mendidik anak-anak. Penerapan keupayaan anak-anak dalam menggunakan pancaindera yang ada selain merangsang minda dan tatacara bertindak dalam melakukan sesuatu aktiviti.



para ibu sedang khusyuk mendengar 'celoteh' pengetua


pembahagian kumpulan-kena buat tugasan la pulak




sibuk menyiapkan tugasan



hasil tugasan- kump. saya yang lawo skali tu ler...mane satu eks..




Salah seorang ibu memberi penerangan tentang hasil tugasan tersebut. Apa yang boleh diperolehi oleh anak-anak dlm melaksanakan aktiviti tersebut.



Lagi aktiviti merangsang keupayaan




tugasan akhir- menyusun piramid makanan. Haa terkial-kial tu mana nak bubuh! Sayalah tu!hihi..


Selesai semua tugasan bermulalah pula demonstrasi membuat pizza. Rumit juga tapi tak susah lah. Mungkin tak pernah buat nampak macam payah sikit. Bukan apanya renyah bahan-bahan dia tu ler. Tapi saya rasa bagi yang dah biasa masak boleh aje diubah bahan-bahannya bergantung pada kesukaan kita lah.


Diperturunkan resepinya bagi yang nak mencuba.




Bahan Doh


Bahan A
624gm tepung high protein
127 gm gula pasir
10gm yis kering
secubit garam
1 sudu teh bread softener
10gm susu tepung
67gm shortening
50 gm butter


Bahan B
270 gm air ais
1 biji telur
dipukul bersama selama 3 minit

Cara-cara

Campurkan kesemua bahan A dan gaul sehingga peroi. Kemudian masukkan bahan B dan uli sehingga menjadi doh yang lembut. Kemudian biarkan doh naik dan uli semula untuk membuang angin dari tepung. (boleh dibahagikan kepada 3 bahagian) buatlah bulat-bulat macam roti canai tu.

Bahan Inti


1 bungkus ayam yang telah dikisar (ditumis dengan sebiji bawang besar dengan menggunakan butter dan campurkan sedikit serbuk lada hitam serta garam)

1bungkus sosej daging atau ayam
1 bungkus isi ketam
1 bungkus sayur campur
semuanya dikukus selama 10 minit


1 tin nenas
1 bungkus mozarella

1botol cili sos thai - dimasak dengan sedikit butter dan dicampurkan 1 sudu oregano

Selesai semuanya bubuhlah bahan inti ke atas bahan doh. Tahu kot caranya...tabur je la...pastu bakar sampai masak dalam 10-15 minit gitu.

Sesiapa yang berminat tu bolehlah cuba try test. Insyaallah. Saya dah makan memang best! Cuma buat je belum berkesempatan ..hihi...tapi rasanya kalau ikut tertibnya tu memang boleh.

Sekian. Gambar pizza tak de la pulak..masing-masing sibuk makan kot...





'Makanan yang halal membentuk hati yang bersih'






PERHATIAN: bila membeli keju pastikan tiada kandungannya bernama RENNET. RENNET adalah sejenis bahan yang diambil dari perut babi digunakan untuk membekukan keju. Sesetengahnya diambil dari perut lembu iaitu PEPSINOGEN. Jadi kalau ada tertulis PEPSINOGEN bolehlah dimakan. TETAPI berhati-hati juga jika ia buatan luar negeri yg tidak mendapat kelulusan halal. Kemungkinan lembu itu tidak disembelih pula.

1 comment:

  1. bagusnye program ni... kat sekolah anak-akak tak de pulak...

    ReplyDelete