Tuesday, August 11, 2009

Sedap Buat 'Cholek'

Sedap buat cholek? Hehe Cholek? Mungkin ada yang tak biasa dengan perkataan ni. Buat cicah...Saya panggil (gelor) cholek. Bahasa kampung sayalah... dah turun temurun kome (kami) adik beradik gelor cholek. You all panggil apa pulak? Apa yang boleh dibuat cholek? Apa apalah buah yang muda (yang dah masak pun boleh) yang masih kelat lagi tuh especially mangga... cicah dengan kicap dan gula juga 'digesekkan' dengan cili api...pheww terangkat... (tak jejak bumi kejap..)

Sebenarnya kat taman saya ni musim buah mangga. Semua rumah yang tanam mangga berbuah sakan. Menjadi-jadi pulak. Tak tahulah luar taman ni..hihi... Di laman tepi rumah saya ni pun menjadi-jadi berbuahnya. Bukan saya yang tanam pun, tuan rumah yang tanam. Terima kasihlah tuan rumah.

Dikhabarkan sebelum ni tak pernah berbuah lebat macam ni setakat 3,4 biji je. Saya baru je pindah sini, sebelum ni budak-budak bujang menyewa, gamaknya buah pun segan nak keluar kot hehe... semua nya rahmat Allah belaka.

Kebetulan juga gamaknya sebab saya borak-borak dengan pokok tu. Ada dengar orang kata kita kena selalu bercakap-cakap dengan pokok atau bunga-bunga yang kita tanam...betullah dia kan makhluk Allah juga... haa sesiapa yang ada pokok-pokok dan tanaman tu selalulah berborak-borak dengan mereka insyaAllah ia mendatangkan kebaikan.

Oke lah, terasa nak gi makan cholek la puloks. Hiks..

p/s: Sesiapa yang rasa-rasa teringin tu mari ler... Satu lagi yang saya baru dapat tahu (pengalaman nih) makan mangga muda ni boleh membanyakkan susu.. bolehlah cuba try test bagi ibu-ibu yang menyusukan anak tu... kalau tak jadi tuu jangan ler maree... setiap yang berlaku dengan izin Allah juga. Bak kata pepatah lain padang lain belalang..eh.. wallahualam.

Ni lah rupa cholek tuu..

Firman Allah;

"Dan Allah telah meratakan bumi untuk makhlukNya. Di bumi itu ada buah-buahan dan pohon kurma yang mempunyai kelopak mayang. Dan biji-bijian yang berkulit dan bunga-bunga yang harum baunya. Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?"

Surah ArRahman ayat 10-13

4 comments:

  1. salam ziarah..
    sedapnya make cholek!!!teringin teringin

    ReplyDelete
  2. salam..yummy..yummy..ni makanan feberet zaman kanak2 dulu...:D

    ReplyDelete
  3. assalamu'alaykum warohmatullahi wabarokaatuh..

    waah.. nampak sedap ya.. kl di jakarta, sebutnya "Rujak", tapi tak hanya satu macam buah saja.. mangga, jambu, nanas..ramailah buah yang dijadikan satu..dipotong2.. dan dimakan dengan cabai..

    slurp..

    ReplyDelete
  4. best tuuu....saya dah setahun tak makan colek ngan mangga...sluurrrpp....

    ReplyDelete