Thursday, May 14, 2009

Selamat Hari Ibu, Emak


Selepas pekena 'mai secawan', saya terus saja mengadap pc. Lama tak mengupdate. Sekadar menjengah-jengah emel dan baca news aja. Agak sibuk sikit. Macam-macamlah. Anak pulak tengah ada peperiksaan. Anak periksa kita pun 'periksa' sekali.

Teringat masa saya kecil-kecil dulu. Kalau nak periksa tu mak jadi sibuk semacam. Kalau sarapan macam biasa tapi bila hari peperiksaan sarapan akan bertukar jadi 'luar biasa'. Kalau study malam-malam nak periksa mak pun sama berjaga malam. Begitulah kasihnya seorang ibu. Dah jadi ibu ni baru saya dapat menilai kasih seorang ibu. Sebelum ni sekadar tahu saja. Subhanallah. Patutlah syurga itu dibawah tapak kaki ibu. Pengorbanan ibu sangat besar. Tak terbalas kita jasa seorang ibu.

Sempena hari ibu yang baru berlalu 10 mei lepas, belum terlambat rasanya saya nak mengucapkan selamat hari ibu buat semua ibu-ibu di luar sana. Kepada kakak-kakak saya, Jannah, Kak Balkis, Kak Dee selamat hari ibu. Semoga jadi ibu yang baik macam mak kita. Kepada kawan-kawan, K Gee, K Dil, K Zu, Faiz, Farid, Maiza, Angah.. dll yang tak tertulis di sini, selamat hari ibu. Jadilah ibu yang baik macam ibu-ibu anda.

"Ya ALLAH semoga Engkau memberi kesejahteraan dan kemuliaan kepada emakku. Emak yang telah membesar dan mendidik bahkan membuat segala-galanya kepadaku hingga aku jadi aku sekarang. Dialah emak yang tidak pernah kenal erti jemu melayan kerenah anak-anaknya. Sentiasa bersusah demi anak-anaknya. Sentiasa tersenyum dalam duka. Sentiasa menunjuk bahagia dalam derita. Ampunkanlah segala dosa emak dan kasihilah emak sepertimana emak telah mengasihiku sejak kecil. " Amin.

Emak, engkaulah ratu hatiku.

2 comments:

  1. Selamat hari ibu...wahai kakak ku cayanggg...hihihi...diam2 ada blog ek....

    ReplyDelete
  2. tau, tak pa.. he..he...akak ni ibu gak tau.faizah atas ni sape? nak gak kenal..

    ReplyDelete