Saturday, September 5, 2009

Bersabarlah sayang..

Dialog di bulan puasa

Hari per-1 puasa

(pukul 1 tgh)
Muadz: Ma dah boleh buka?
Mama: Blom..tunggu azan Maghrib
(pukul 4 ptg)
Muadz: Ma dah boleh buka?
Mama: Blom...kejap lagi..
Muadz: Nape lambat sangat nih...
Mama: Sabar...kalau tunggu memang rasa lambat..
Muadz: Dah lapar sangat..hauss...
Mama: Puasa memang macam ni...sabarlah tak lama dah...

Hari ke 2

Muadz: Ma dah boleh buka?
Mama: Blom... kan kena tunggu azan Maghrib
Muadz: Kalau posa mama bagi sesuatu?
Mama: Allah yang akan bagi...
Muadz: Kete kontol? (kereta kontrol)
Mama: Hmm ??

Hari ke 3

Muadz: Ma lapar...
Mama: Sabar memang puasa lapar...
Muadz: Dah tak tahan
Mama: Tahan sikit lagi
Muadz: Minum sikit boleh? Nanti sambung balik..
Mama: hmmm..

Hari berikutnya

Muadz: Ma haus sangat
Mama: Memanglah puasa...nanti Allah bagi ganjaran...
Muadz: Dapat kete kontol..?
Mama: ...
Muadz: Alaa...
Mama: Allah suka orang yang sabar..

Muadz: Ma dah azan
Mama: Blom tu bukan azan Maghrib
Muadz: Dah nak mati ni...tak tahan dah..
Mama: Siannyer...sabar laa...

Muadz: Ma saya tanak lah kete kontol...
Mama: Aik??
Muadz: Saya tanak dah posa..tak larat dah...
Mama: Laa... tu la posa bukan sebab nak kereta kontrol...puasakan sebab Allah suruh...
Muadz: Sayakan kecik lagi...
Mama: Dah 5 tahun dah..kenalah belajar...nanti dah beso senang...
Muadz: Tak pe lah...tunggu saya 6 tahun lah..
Mama: Ye lah tuu...

Alhamdulillah Muadz berjaya juga berpuasa sehingga hari ini hari yang ke 14, walaupun ada masanya terpaksa diberi sedikit air waktu tengahari...tapi dia sanggup menyambung semula puasa sehingga waktu berbuka. Semoga Muadz berjaya meneruskan puasa sehingga sebulan Ramadhan. Semoga anak mama ini menjadi anak yang soleh. Anak yang kuat jiwanya dalam menempuh dugaan hidup...


Muadz tertidur keletihan menunggu waktu berbuka


'Melentur buluh biarlah dari rebungnya'

4 comments: