Tuesday, March 2, 2010

Naik Keretapi

Assalamualaikum wrt. sahabat-sahabat... apa cerita bercuti di hujung minggu yang lalu? Semoga semuanya membuahkan kebaikan dalam hidup dan mendapat manfaat dalam beragama.

Naik keretapi.

Pengalaman anak-anak naik keretapi.

Alhamdulillah...sempena cuti hujung minggu yang lalu dan nak meraikan hari jadi saya (kononnya lahh), kami sekeluarga mengambil peluang berjalan-jalan dengan menaiki keretapi. Maklumlah anak-anak saya ni memang tak pernah naik keretapi lagi. Selalu nampak je bila melalui landasan keretapi.

Jadi nak buat suspen dan kelainan sikit kami pergilah dengan keretapi. Ya lah asyik naik kereta je kan...bior ler lain sikit. Di samping anak-anak dapat pengalaman baru.

Hahaha terujanya masing-masing bila kata nak naik keretapi. Tak dapat dibayangkanlah...saya pun dah berzaman memang tak pernah naik keretapi. Ya lah tak duduk di laluannya, tak da pasallah pulak kan nak naik keretapi...hihi...

Wajah ceria anak-anak sementara menunggu ketibaan keretapi

Seingat saya last naik keretapi masa masih belum bersekolah lagi, itupun adalah sekali ke 2 kali je... Keretapi jalan ikut atas tu (STAR/LRT/ERL) biasalah juga masa zaman-zaman bekerja dulu, ini yang landasan atas tanah ni... Zaman dulu keretapi bukan keretapi komuter macam sekarang...masa tu masih kerusi kayu lagi, tak ada air cond... bila berjalan pulak bergegar je...dah turun pun masih rasa macam duduk dalam keretapi lagi! (ni selepas mak saya cerita balik lah...masa saya naik tu ingat-ingat lupa la..kecik lagi kan..) hahaha...

Pagi-pagi lagi kami dah bersiap kononnya nak keluar awal sebab takut panas...maklumlah musim panas sekarang ni kan…tapi biasalah...itu ini begitu begini...(terhanuh-hanuh bak kata sesetengah orang) meninggi hari jugak ler baru keluar rumah.

Lebih kurang setengah jam perjalanan sampailah kami ke Stesen Keretapi Nilai. Di sini stesen keretapi terdekat adalah Stesen Nilai. Kami bercadang nak ke Seremban saja. Perhentian ke 3 selepas Tiroi dan Labu. Tak jauh mana sekadar nak merasa naik keretapi lah katakan. Lagipun bajet ciput. Jauh-jauh nanti besar pulak tambangnya..hihi..

Allhamdulillah setelah ke ruang menunggu, keretapi di jangka tiba jam 11.24 pagi. Tak lama jugalah. Walaupun begitu 'separuh naga' jugalah saya mengawal anak-anak yang tak tahu nak duduk diam... terloncat-loncat... berlari-berlari... risau pulak jatuh ke bawah landasan tuu... nauzubillah!

Akhirnya keretapi yang ditunggu-tunggu pun tiba tepat jam 11.24 pagi seperti yang dijanjikan pada skrin masa.


Dah tak sabar-sabar dah ni...

Anak-anak saya begitu teruja nampaknya. (saya punn...hiks...) Alhamdulillah sebaik melangkah masuk, kami diberi tempat duduk oleh mereka-mereka yang prihatin...(masa tu tempat duduk penuh) Terima kasihlah dengan mereka semua, semoga Allah memberi ganjaran terbaik pula untuk mereka.

Perjalanan memang lancar...anak-anak saya sajalah yang sekejap duduk sekejap bangun...riuh semacam... rasa-rasa macam kami dah 'konker' je suasana masa tuu...sabar je lah... Saya pun dengan senyum-senyum kambing ambiklah beberapa gambar untuk kenang-kenangan...hihi...


Abang dan Ash yang teruja

Kejakunan la pulak...

Lebih kurang setengah jam perjalanan sampai juga kami ke destinasi yang di tuju. Stesen Keretapi Seremban. Bukan nak ke mana pun...kat situ pun macam tak ada apa je...(orang Seremban jangan marahlah ya...) Seberang jalan tu ada lah Seremban Parade...pergi jugaklah tapi bila dah pusing-pusing tu macam tak ada yang menariklah pulak. Nak ke tempat lain kena naik bas...hmmm jadinya jalan-jalan cari makan je lah...sebab target pertama tadi pun nak merasa pengalaman naik keretapi je bukan nak merewang-rewang tak tentu pasal...nanti tak pasal-pasal dapat dosa pulak...tempat awam yang bercampur baur ni faham-faham je lah...suasana keislaman belum syumul...couple sana couple sini...macam-macam...tak elok pulak untuk anak-anak...Ya Allah...

Akhirnya selepas kekenyangan semuanya...kami bersiap-siap untuk balik semula. Naik keretapi lagi. Sekali lagilah anak-anak saya kegembiraan.

Sampai di rumah, seharianlah sampai ke malam cerita keretapi tak habis-habis sampailah semuanya tertidur. Alhamdulillah, semoga kegembiraan mereka menjadi kegembiraan Allah jua. Masing-masing mintak naik keretapi lagi nanti bila harijadi mereka pulak. InsyaAllah saya kata. (dalam hati...selamat duit mama...belanja ciput je hahaha...berbanding nak kena beli kek ke hadiah ke kan? Yang penting ia membuahkan kemanisan dalam keluarga kami) :D

Wallahualam.

Di Stesen Keretapi Seremban


'Pengalaman adalah guru yang berjasa'


1 comment:

  1. cantiknya keretapi tu... kat mana ni yer? Boleh le bawak ank2 akak lak...

    ReplyDelete